سه ماموریت بورس از دیدگاه رییس سازمان

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه را سه ماموریت مهم بورس برشمرد .

به گزارش صدای بورس، مجید عشقی در مراسم تودیع خود گفت: زمانی که وارد سازمان بورس شدم عده‌ای گفته بودند مشکل بازار را سه روزه حل می‌کنند و بعد از مدتی همه می‌پرسیدند چرا مشکلات حل نمی‌شود؟ اما کار در سازمان را با سه محور افزایش سهم بازار سرمایه از تامین مالی‌ها، نظارت بر بازار و توسعه بازار آغاز کردیم.

رئیس سابق سازمان بورس اضافه کرد: سال ۱۳۹۹ حضور مستقیم مردم در بازار آفات جدی داشت و اتفاقاتی که رخ داد به دلیل حضور همین مردمی بود که دانش کافی نداشتند؛ به همین دلیل به معاملات غیر مستقیم توجه کردیم. سعی شد با هر سلیقه ای ابزار در سازمان وجود داشته باشد و در حال حاضر از ابزار بدون ریسک تا پر ریسک موجود است. تعداد نهادهای مالی از ۱۱۷ نهاد به بیش از هزار نهاد رسید.

کلاف سردرگم سهام عدالت

وی ادامه داد: مشکلات سهامداران شامل پرداخت سود نقدی بود که از طریق سامانه سجام این مساله بدون مشکل انجام می‌شود. بحث استفاده از حق تقدم که از طریق الکترونیکی شدن حل شد. همچنین توثیق الکترونیک که در حال گسترش است. صندوق‌های سرمایه گذاری شامل اهرمی، بخشی، تضمین اصل سرمایه و ... برای سلایق مختلف ایجاد شد. دستورالعمل حاکمیت شرکتی نیز پیگیری شد که همچنان نیاز به پیگیری و جای کار دارد.

عشقی گفت:‌ از دیگر کارهایی که انجام دادیم پیگیری مصوبات دولت و مجلس که تصویب شده بود و نیاز به اصلاح داشت بود. برای مثال بند س تبصره ۶ حدود شش ماه زمان بزد که ضربه جدی به شرکت‌ها میزد و اصلاح شد. با تصویب قانون معافیت مالیاتی از محل سود انباشته ، افزایش سرمایه از این محل رشد قابل توجهی داشت. افزایش سهم بازار سرمایه از تامین مالی، ۳۰ درصد تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود. در سفرهای استانی بازار سرمایه که سعی شد که استان‌ها شرکت‌ها را به ورود در بورس توجیح کند و اثرات مثبتی داشت.

بحث بعدی مساله تقسیم دارایی متوفیان سهام عدالت بود که آن نیز حل شد. سهام عدالت کلاف سردرگمی شده است و فقط ۷ استان‌ مجمع برگذار کردند و باقی همکاری نکردند. همچنین افزایش سود بانکی به 30 درصد که دیگر سرمایه گذاری را توجیح نمی‌کند.

فاصله نرخ دلار آزاد و نیما

رئیس سابق سازمان بورس افزود: چالش دیگری کاهش حاشیه سود شرکت‌ها بود. به دلیل ناترازی‌ها و افزایش هزینه‌های انرژی بطوریکه در این مدت نرخ گاز ١٠ برابر، نرخ برق و آب ٢٠ برابر شد و به همین دلیل متوسط میانگین حاشیه سود شرکت‌ها از ٣٠ درصد به ١٢ درصد رسید.

عشقی افزود: ‌بحث فاصله نرخ دلار آزاد و نیما نیز سوبسیدی بود که شرکت‌ها برای کنترل نرخ ارز پرداخت می‌کنند و ضرر آن برای سهامداران بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بحث‌های امنیتی بود، از جمله جنگ غزه، سقوط بالگرد ریاست جمهوری سابق و ... باعث شد تا بازار نتواند رشد کند. ابزار سازی‌ها، پتانسیل خوبی برای بازار ایجاد کرد. دولت می‌تواند از بازار سرمایه برای رشد اقتصادی و تحقق شعار سال استفاده کند و البته بستر شعار سال بازار سرمایه است.

ارزش بازار سرمایه باید بیش از 400 میلیارد دلار باشد

حجت‌اله صیدی در مراسم معارفه خود اظهار داشت: یک ماه گذشته فکر نمی‌کردم به عنوان رییس وارد سازمان بورس شوم و ترجیح می‌دادم به عنوان مشاور در خدمت مدیران و تیم اقتصادی دولت باشم و پس از پیشنهاد از قبول این پست ترسیدم، اما به دو دلیل تصمیم گرفتم با افتخار دستور وزیر اقتصاد را غنیمت بدانم و قدم در این راه پرخطر بگذارم.

وی ادامه داد: در بازار سرمایه بزرگ شدم و در این بازار شاگردی کردم و در این شرایط نمی‌توان کفران نعمت داشت و این فرصت را از دست داد. دلیل دوم ظرفیت‌های بازار سرمایه عظیم است و جای جهش بسیار زیادی را دارد و در آستانه آن جهش هم قرار دارد.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: هم در کشورمان ثروت داریم و هم شرکت‌های بورسی، مدیران توانمند و شایسته داریم و دلیلی ندارد که بازار سرمایه بزرگ نشود و به ٣٠٠ -۴٠٠ میلیارد دلار به تولید ناخالص نرسد.

سه ماموریت مهم رئیس جدید سازمان بورس

صیدی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در افزایش کارایی بورس انتشار اطلاعات درست و به موقع است و نباید اتفاق اردیبهشت ماه سال ١۴٠١ دوباره رخ دهد و باید برای آن برخوردهای جدی و لازم در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در بورس به عنوان نهاد تنظیم و نظارت سه ماموریت صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه را دنبال ‌می‌کنیم که این موضوعات سه ضلع به هم متصل هستند و با هم ارتباط چند سویه دارند اما می‌توان گفت ارتقای کارایی بازار اهمیت بیشتری دارد چراکه تشکیل سرمایه را روان و حقوق سهامداران را حفظ می‌کند.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: ارتقای کارایی از چند مسیر مختلف دنبال می‌شود از جمله انتشار اطلاعات و شفاف سازی و نزدیک به صفر رساندن به تقارن رسیدن اطلاعات، می‌دانیم که قیمت‌ها در بازار سرمایه از اطلاعات به دست می آید و باید اطلاعات قابل اتکا و درست در اختیار سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار بگیرد، از این رو تهیه گزارش مالی و اعتبار دهی به آنها بسیار مهم است و این گزارش‌ها را به استاندارد برسانیم و کیفی سازی انجام شود.

صیدی افزود: برای انجام سه ماموریت گفته شده دومین کار این است که نظام حاکمیت شرکتی را جدی بگیریم چراکه از محل عدم جدی گرفتن این موضوع غول‌های دنیا از بین رفتند و هر شرکت و سازمانی حاکمیت شرکتی را رعایت نکرد زیان دید و این موضوع باید به اجرا برسد تا ریسک بازار کاهش پیدا کند و به دنبال آن شفافیت و انتشار اطلاعات ریسک کاهش پیدا می‌کند.

اتفاقات گذشته نباید تکرار شود

رییس سازمان بورس گفت: تصمیمات خلق‌الساعه و ناگهانی و هیجانی به اقتصاد زیان می‌رساند و نباید اتفاق اردیبهشت ماه سال ١۴٠١ نباید رخ داد و باید تعیین کنیم که در صورت رخداد این اتفاقات آن چگونه با آن برخورد کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در بازار سرمایه بحث نرخ تشکیل سرمایه است که در سال‌های گذشته منفی بوده و باید تلاش کنیم که تشکیل سرمایه با روند خوبی در بازار شکل بگیرد و برای تحقق آن نیازمند توسعه بازار هستیم.

باید در سایر بورس‌ها مثل بورس انرژی و کالا نیز جدی تر عمل کنیم. برای رسیدن به ۳ ماموریت مهم برنامه تهیه کرده و جلساتی خواهیم داشت تا به آن دستیابیم. امیدواریم بازار سرمایه را بهتر از امروز تحویل مدیران بعدی دهیم.

رشداقتصادی با رشد بازارهای مالی ممکن است

وزیر اقتصاد و امور دارایی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بورس با بیان اینکه گفته‌اند در سخنرانی‌ها مثبت صحبت کنم، اظهار داشت: رهبری شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری کردند اما آمار سه ماه بانک مرکزی می‌گوید توفیق رشد تا پایان رشد بالا نیست و بعید است که تا پایان سال نرخ رشد حتی به ۴ درصد برسد و مهم این است که این رشد با کیفیت و به رفاه مردم منجر شود. با وجود تورم و کاهش رشد اقتصادی نمی‌توانیم جلو برویم و با دنیا رقابت کنیم. دنیا به بازارهای مالی تکیه کرده و رشداقتصادی با رشد بازارهای مالی ممکن است.

عبدالناصر همتی تاکید کرد: هرچه آیین نامه بنویسم اما تورم بالا و رشد اقتصادی پایین باشد، بی‌فایده است و در شرایطی که کشورهای دیگر چهارنعل رشد می‌کنند ما رقابت بین‌المللی را از دست می‌دهیم. اگر کشورها به رشد رسیدند به این دلیل بوده که به بازارهای مالی تکیه کرده و اگر این کشورها فخرفروشی می‌کنند به دلیل قدرت بالای مالی آنها است اما در ایران هنوز درباره هماهنگی سازمان‌های مختلف حرف می‌زنیم و اینکه چه کسی مقصر است، معتقدم همه مقصیریم زیرا حکمرانی اقتصادی کشور اشتباه است.

با کمبود سرمایه مواجه هستیم / بورس باید محور اعتماد مردم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه رییس سازمان بورس باید برای انجام ماموریت‌های محول شده کت دربیاورد، گفت: موضوع مهم تامین مالی کشور است و الان با کمبود سرمایه مواجه هستیم و بورس باید محور اعتماد مردم برای جذب ‌سرمایه خرد باشد . تا امروز اعتماد مردم به بورس از بین رفته و باید این اعتماد بازگردد و بازار سرمایه شفاف شود. هرچند دولت باید به بورس کمک کند اما اگر قرار باشد همه کارها و مذاکرات را وزیر اقتصاد انجام دهد، خود با حفظ سمت رییس سازمان بورس می‌شدم. از آقای صیدی می‌خواهم در این سازمان از افراد خوشنام استفاده کنند و کت خود را دربیاورد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: برای قهوه ارز ترجیحی و ۴۵ هزار تومانی اختصاص می‌دهند چرا باید از سرمایه‌گذاران ارز را بگیریم و با آن قهوه وارد کنیم و همان قهوه را هم مردم با چند برابر قیمت در بازار خریداری کنند. درست است که قهوه فراگیر شده و دیگر همه قهوه می‌خورند اما چرا باید نرخ ترجیحی به آن اختصاص دهیم.

باید ۴ متغیر رشد اقتصادی دنبال شود

همتی افزود: رییس سازمان بورس باید جلوی انتشار شایعه در بازار سرمایه را بگیرد و با فساد بازار سرمایه برخورد کند. بسیار شنیده‌ام که بورسی‌ها از فسادهایی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد، گله می‌کنند و رییس سازمان باید این موضوع را پیگیری کند و آن را به حداقل برساند و جلسات ماهانه با اصحاب رسانه داشته باشند.

وی ادامه داد: مسئولان اقتصادی و رییس بانک مرکزی باید ۴ متغیر رشد اقتصادی، کنترل تورم، توزیع درآمدها و کاهش فقر و همچنین جلوگیری از بیکاری را دنبال کنند اگر این نرخ‌ها بهبود پیدا نکنند اگر هزاران جلسه هم برگزار شود مهم نیست و فایده‌ای ندارد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: درحالی که کشورهایی دنیا در سال‌های اخیر رشد سریع داشتند، بحث امروز در ایران این است که اگر برق خانه قطع شود بهتر است یا صنایع مولد ؟، در حالی که این ناترازی‌ها عمیق ترین خسارت‌ها را به اقتصاد وارد می‌کنند و به همین دلیل است که حاشیه سود شرکت‌ها تا ۵٠ درصد کاهش پیدا کرده‌است.

کد خبر 503858

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =